על מיומנויות למידה ואבחונים דידקטיים לילדים ונוער

לכל ילד יש אוסף של כישורים או יכולות שאמורים לעזור לו ללמוד בצורה יעילה תוך ניצול נכון של משאבי זמן ואנרגיה. אלו הן מיומנויות למידה בסיסיות וכאשר ישנה בעיה בהן, נוצרים פערים שמונעים את התקדמותו של הילד ביחס לממוצע הסביבתי שלו. במקרים שכאלו יש לבצע אבחון דידקטי על מנת לזהות את הלקות ולהתוות את הדרך לעקיפת קשיים אלו. מה הוא כולל בדיוק? מייד תבינו.

 

מה זה אבחון דידקטי לילדים ומהן מיומנויות למידה?

על מנת להבין מה זה אבחון דידקטי לילדים, חשוב ראשית כל להבין מה זה בדיוק מיומנויות למידה. ובכן, בכל כיתה ממוצעת ניתן למצוא ילדים שמסוגלים ללמוד טקסט בעל פה במהירות, כשאחרים יעשו זאת לאט יותר. ישנם תלמידים שמצטיינים במתמטיקה בצורה יוצאת דופן ועבור אחרים, מדובר תמיד במשימה בלתי אפשרית. ההבדל בין הילדים הוא למעשה במיומנויות הלמידה שלהם שמוגדרות כבסיס לתהליכי למידה בחלוקה לתחומים – קריאה, הבנת הנקרא, איות, הבעה בכתב, חשבון והבנה מתמטית עמוקה יותר. מה שכן משותף בין מרבית הילדים זה שהם נעים סביב ממוצע מסויים שמאפשר להם ללמוד בבית הספר ולסיימו בהצלחה בדרך ללימודים מתקדמים יותר.

 

מכך ניתן להבין כי אבחון דידקטי נועד לזהות ולטפל בכל אותם הילדים אשר מיומנויות הלמידה שלהם נמוכות באופן משמעותי מאותו ממוצע. הדבר חשוב ביותר שכן ילד שאינו מסוגל לקרוא כהלכה בגיל היסודי, הדבר ישפיע עליו גם בבגרותו ולמעשה לאורך כל ימי חייו. כנ"ל לגבי ביצוע חישובים ולכן זוהי הסיבה מדוע רוב הזמן בבית הספר היסודי מופנה לפיתוח מיומנויות למידה וחשיבה בתור בסיס להמשך הדרך.

אבחון דידקטי – מטרות ודרכי ביצוע

המטרה של כל אבחון דידקטי סובבת כאמור סביב הצורך לזהות את נקודות החולשה של התלמיד, אפיון לקות הלמידה ובהתאם לכך ניסיון לעקוף את הקשיים בדרכים יצירתיות ומובנות במערכת החינוך. לעיתים תהליך האבחון דווקא שולל את הימצאותה של לקות למידה, מה שעשוי להצביע על בעיית התנהגות כלשהי שיש לתלמיד ומיקוד הטיפול מהיבט זה. האבחון הדידקטי הוא למעשה הבסיס להמשך הדרך ובאמצעותו ניתן להמליץ למוסד החינוך כיצד להתנהל אל מול הילד, לבנות עבורו תוכנית לימודים מותאמת אישית ככל שניתן ואף להעניק עבורו הקלות מסוימות.

 

האבחון הדידקטי כולל מספר מבחנים קוגניטיביים המותאמים לילדים וזאת על ידי איש מקצוע מתחום החינוך או הפסיכולוגיה שקיבל את ההסמכה לכך מטעם משרד החינוך בתור "מאבחן דידקטי". המבחנים נערכים על פני מספר פגישות וכוללים עמידה על היכולות, הגישה, ההתנהגות ותהליכי החשיבה של הילד בכל מה שקשור לקריאה, כתיבה, חשיבה מתמטית, תפיסה חזותית ושמיעתית, פענוח חידות, בדיקת הזיכרון לטווח קצר, בינוני וארוך ומבחני שפה מדוברת. חשוב לציין כי אבחון דידקטי אינו נשען על כלי בדיקה יחיד (מבחן בודד) כי אם אלא על מספר מדדים שביחד מהווים את תמונת המצב השלמה באשר למיומנויות הלמידה הבסיסיות של הילד וזיהוי או שלילה של לקויות הלמידה הנחשדות. תוצאות המבדקים מושוות לנורמה (אותו הממוצע שאותו הזכרנו) ובהתאם לכך מוגשת חוות הדעת הסופית של המאבחן. תוצאות האבחון הינן בתוקף ל- 5 שנים בלבד ולאחריהן יש לחזור על התהליך בשנית.

 

משמעות התוצאה הסופית של האבחון הדידקטי

תוצאות האבחון הדידקטי הינן מחייבות כך שבית הספר חייב להתכנס ולדון בהמלצות האבחנה ולפעול בהתאם. אבחון דידקטי עשוי לכלול המלצות שונות כגון תוספת זמן בבחינות, הצמדת מקריא לילד בכל בחינה, כניסה למערכת הוראה מתקנת (במסגרת שיעורים פרטניים או בקבוצות קטנות), שעתוק הבחינה (במקרה של לקות למידה חמורה במנגנון הכתיבה) ועוד.

חשוב מאוד לציין כי המשמעות של האבחון הדידקטי הרבה יותר רחבה מאשר ההקלות שתוארו לעיל. המאבחן יכול להמליץ על מתן תרופות שונות (אך לא יכול לרשום אותן בעצמו) ואף על טיפולים רגשיים למיניהם. לקויות למידה בהחלט עשויות ליצור תסכולים, פחדים וחרדות ולעורר ליקויי למידה משניים, והטיפולים הרגשיים יכולים לעזור להתמודד עם הבעיה בצורה יעילה למדי.

האבחון יכול לעלות הן על הליקויים הראשוניים (סיבות נוירולוגיות) והן על המשניים (רגשיים) ולעזור לילד ולכל משפחתו להתמודד עם הבעיה תוך כדי קביעת התוואי הטיפולי המתאים במסגרת החינוך ומחוצה לה.

 

שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב google
Google+
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תוכן עניינים

הנקראים ביותר