משחוק בחינוך ילדים – גיימיפיקציה

משחוק בחינוך ילדים נחשב לתחום יחסית חדש אך ככל שהזמן עובר הוא תופס תאוצה וכיוונים חדשים. למעשה, למושג גיימפיקציה יש כל מיני סוגים של השפעות על תהליכים שמתרחשים בזמן שהילדים נמצאים במסגרת למידה חינוכית, בין אם זה בבית בשעות אחר הצהריים, בין אם זה בגן או בבית הספר ובין אם בחוגים לימודיים. עצם החוויה ”המשחקית“ מתאפשר לילדים שילוב בניסוי לבין טעיה, הבנה של ההבדל בין הצלחה לכישלון, ניצחון להפסד – תהליך למידה שבשלבים מאוחרים יותר יסייע להם להשליך את היכולות הללו בחיים האמיתיים. מדובר בעיקרון מאוד בסיסי וישן שבו הילדים שגדלו פעם היו משחקים בכל דבר שיכלו ומחקים את הקהל המבוגר.

 

משחקים הופכים את הילדים למשוייכים ויעילים בחברה שלנו

ילדים רוצים בטבע שלהם להרגיש שייכים. לא רק הם. גם אנחנו המבוגרים אוהבים להרגיש בתוך קבוצה, חלק ממשהו, שייכות. מסתבר כי לילדים יותר גדולים, יש יותר סבלנות ללמד את הקטנים וככה החוויה עוברת מדור לדור. היום, המשחקים עברו סוג של טרנסופרציה ואנחנו רואים את זה בכל הנושא של התפתחות משחקי מציאות מדומה, שימוש בהוגלוגרמות להעברת מידע, צילום 360 וטכנולוגיות נוספות. בפועל, הילדים מסוגלים לעבד כל מידע שעובר אליהם, לאמץ סוג של תפקיד דרך אותו משחק וזה מאמן אותם כיצד עליהם להשתלב בחיים האמיתיים. בנוסף, לא פעם ילדים משתמשים במה שהם וגם אנחנו מכנים ”כאילו“ או ”הדמיון“, לוקחים כל מיני מצבים שבהם הם נתקלים ואז משחקים כאשר הם מחלקים את התפקידים ביניהם לבין עצמם.

 

התפתחות מודל הגיימיפיקציה – ”משחוק“

בשנים האחרונות החל להתפתח מחדש אותו מודל עתיק שמאפשר לילדים החיים בחברה המערבית המודרנית לחזור למשחקים או לפחות לחידוד האינסטינקטים שהיו נהוגים פעם, אז היה נהוג להסתכל על המבוגר כחלק מהחברה ולא בתור אדם בעל סמכות. הילדים שלנו אמורים לעבור סוג של מסע חוויתי בתוך הסביבה שהם נמצאים שהמבוגר הוא אמנם החונך, אבך הוא חלק מאותו מסע. הוא זה שמאפשר לילד את החוויה, פותח עבורו או ביחד איתו את החושים ונמצא איתו בתוך התהליך. השיטה החינוכית הלקויה הנקראית תגמולים ועונשים נמצאת כבר בטבע, כחלק מהחוויה ואין צורך להפעיל אותה.

מה הילדים מרוויחים מזה?

מטרת העל של תהליך הגיימיפיקציה היא ליצור חיזוק מוטיבציה אינהרנטית. כלומר, התהליך מייצר סיטואציה שבה הילדים מגלים עניין בכל מה שהם נחשפים אליו, הן בתהליך עצמו והן ביישום. ממחקרים עולה כי ללמידה מקוונת יש לא מעט יתרונות וכי היא משפיעה על התוצאות הלימודיות של הילדים. למעשה נמצא כי לתהליך כולו יש פוטנציאל די גדול עבור הצוות החינוכי במערכת החינוך. נמצא כי תלמידים שמיישמים תהליכי למידה אחרי שעברו תהליכי גיימפקציה מגיעים לרמת סיפוק, מאמץ והעצמה גבוהים, בהשוואה לילדים שלמדו את אותו החומר רק ללא המשחוק.

 

המשחקים הטובים ביותר ללימוד ילדים בבית

זמן פנוי יכול להיות מצוין ללימוד מיומנויות, ערכים וכלים לחיים האמיתיים. הנה כמה מהמשחקים ששווה לכם לאמץ:

  • משחק קופסא מדומה למחשב – אם לא שמעתם עדיין על שלייד קווסט, זה הזמן. הוא מתאים לילדים גדולים שכמעט כל משחק אחר משאיר אותם אדישים. המשחק מחייב חשיבה שיתופית ושיתוף פעולה. הרעים השתלטו על הממלכה והאביר יוצא לאתגר קשים וחייב להציל את כולם. מה המשחק עושה? מפתח ריכוז ויכולות חשיבה. מלמד עבודת צוות מהי.
  • תן חיוך – משחק המחנך את הילדים לתזונה בריאה ומאוזנת. מטרת המשחק לזהות מאכלים בריאים בלי שיווצרו אצלנו חורים בשיניים.
  • משחקים של לימוד אנגלית לילדים – דרך משחקים שונים כמו משחק הזיכרון, פאזלים וקריאה אותיות ניתן ללמד את הילדים בהתאם לגיל שלהם מיומנויות קריאה, כתיבה ודיבור של השפה הכי חשוב.
WhatsApp
Facebook
Twitter
LinkedIn
תוכן עניינים
עוד בנושא
דיכאון ילדים

דיכאון הוא תופעה נפשית ורגשית שאין לה מגבלה של גיל, מגדר, דת או מצב אישי. אמנם יש תנאי

רכישת קישורים
מעוניינים לכתוב לנו לאתר?